جزئیات فاش نشده‌,قبل از اعدام صدام

انتشار یک نوار ویدئویی جدید حاکی است که مراسم اعدام صدام بر خلا‌ف تصورات پیشین بسیار متشنج و پر تنش بوده است .

به گزارش سی ان ان این نوار ویدئویی نشان می‌دهد در محل اعدام صدام هرج و مرج حاکم بوده و سر و صدای زیادی وجود داشته است.

خبرنگار سی ان ان می گوید ما این نوار جدید مراسم اعدام صدام را مشاهده کردیم که بر روی چند سایت اینترنتی منتشر شده است .

خبرنگار این شبکه می‌افزاید این نوار ویدئویی از طریق یک دوربین حرفه‌ای تهیه نشده بلکه احتمالا از یک موبایل دوربین دار ضبط شده است.

خبرنگار می‌گوید مشخص نیست این نوار ویدئویی را چه کسی ضبط کرده , چه کسی آنرا منتشر کرده و معلوم نیست که‌آیا دولت عراق این نوار را تایید کرده است یا خیر.

خبرنگار این شبکه می‌گوید براساس این نوار, عوامل اعدام صدام در این مراسم به صدام گوشه و کنایه می‌زنند و شعارهایی در حمایت از مقتدی صدر رهبر شیعه عراقی سر می‌دهند درحالیکه صدام از خودش دفاع می‌کند.

سی ان ان مکالمات این مراسم را به انگلیسی ترجمه و زیرنویس کرده است.

براساس این زیرنویس ,یکی از حاضران در این مراسم سه بار نام مقتدی را فریاد می زند.

یکی از حاضرین گفت برو به جهنم.

صدام افزود: این شجاعت اعراب است , بار دیگر یکی از حاضرین گفت: زنده باد محمد باقر صدر.

یکی از حاضرین بار دیگر افزود برو به جهنم.

شبکه سی ان ان درست هنگام اجرای حکم اعدام از پخش ادامه نوار خودداری می‌کند و خبرنگار می گوید در این زمان سر دادن شعارها و فریاد زدن ها ادامه داشته است .

 قاضی حداد یکی از شاهدان اعدام صدام، دیکتاتور سابق عراق در گفت و گو با «بی بی سی»، اظهارات و مشاجرات صدام با اطرافیانش را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری «انتخاب»، یکی از مامورین اعدام که صورتش را پوشانده بود، از صدام پرسید «آیا از مرگ می ترسد؟»

 صدام پاسخ داد: من تمام عمرم را صرف نبرد علیه کفار و متجاوزین کرده ام. مامور دیگری پرسید چرا عراق و ما را نابود کردی؟ چرا ما را به گرسنگی کشاندی و به آمریکایی ها اجازه دادی تا اینجا را اشغال کنند؟

صدام گفت: من متجاوزین و ایرانیها را نابود کردم. من دشمنان عراق را نابود کرد، من عراق را از فقر به ثروت رساندم. خبرنگار «بی بی سی» از قاضی حداد پرسید که «به نظر می رسد، به صدام دارو داده بودند»، که حداد گفت: ابداً چنین نبوده و و در شرایط عادی به سر می برد.

حداد افزود: صدام از سرنوشتش مطلع بود و می دانست قرار است بمیرد. صدام قبل از اعدام م یگفت که «ااین پایان زندگی من است. من زندگی را به عنوان یک رزمجو و یک نظامی سیاسی آغاز کردم و بنابراین از مرگ واهمه ای ندارم.»

این شاهد اعدام صدام در ادامه گفت: سپس دستهای صدام را بستند و او را به سمت دار بردند. صدام طبق عادتش مشغول ذکر الله اکبر و برخی شعارها نظیر مرگ بر آمریکا و مرگ برمتجاوزین بود. صدام گفت که «ما به بهشت می رویم و دشمنان ما در جهنم خواهند پوسید»

صدام در ادامه از عراقی ها خواست تا وی را حلال کنند، اما در عین حال از آنان خواست که در مقابل متجاوزین و ایرانی ها، بایستند!

حداد در ادامه تشریح جزییات اعدام صدام گفت: صدام را به سمت دار بردند و خواستند سرش را بپوشانند، اما وی اجازه نداد. وی آیاتی از قران را می خواند که مامورین اعدام در واکنش به «خواندن آیات قرآن توسط صدام»، فریاد زدند که «تو دیگر چرا این ها را می خوانی»

در ادامه، یک روحانی حاضر از صدام خواست تا کلمات وی را تکرار کند که صدام این کار را به صورت کنایه آمیز انجام داد. سپس طناب را سفت کردند و وی به دار آویخته شد و مرد.

حداد در مورد اظهارات پایانی صدام گفت: وی گفت لااله الاالله، محمد رسول الله. قاضی حداد ادامه داد: صدام بلافاصله پس از اعدام جان سپرد. من شاهد تاثیر طناب دار بودم که صحنه ناخوشایندی بود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا